Een koopovereenkomst ontbinden

Heb je iets gekocht maar ben je niet tevreden? Hier lees je alles over een koopovereenkomst ontbinden en wat daarbij komt kijken!

Een koopovereenkomst ontbinden

Een koopovereenkomst ontbinden is het
Wanneer een recent gekocht product niet goed is, reparatie niet lukt en je geen nieuw product hebt ontvangen, mag je een koopovereenkomst ontbinden. Uiteraard zijn hier regels voor opgesteld. Zo mag je een koopovereenkomst alleen ontbinden wanneer:
– De verkoper de tijd heeft gehad om het product te repareren, of een nieuw product te geven, maar het probleem niet is opgelost
– Wanneer de verkoper de producten niet kan of wil repareren binnen een bepaalde tijd of geen nieuw product kan leveren binnen de bepaalde tijd
– Als het product na reparatie nog steeds niet goed werkt
– Als er een grote fout zit in het product en de verkoper dit niet wil oplossen

Zo kun je een koopovereenkomst ontbinden

Een koopovereenkomst moet schriftelijk worden ontbonden. Schrijf de verkoper daarom een brief, met duidelijke omschrijving van de situatie en dat het product niet gerepareerd of vervangen kan worden door een nieuw product. Online zijn er verschillende voorbeelden te vinden van brieven om een koopovereenkomst te ontbinden.

Hoe nu verder bij koopovereenkomst ontbinden

Bij het beëindigen van de koopovereenkomst ben je verplicht het product terug te geven. Je hebt dan recht om je geld terug te krijgen, soms het gehele bedrag en soms een gedeelte. Dit laatste is met name het geval wanneer je het product voor lange tijd wel hebt kunnen gebruiken. In het geval van een ontbinding van de koopovereenkomst heeft u recht op uw geld terug. Een tegoedbon is in deze situatie niet toegestaan. In het geval van een klein defect van het product, is het ook mogelijk om de koopovereenkomst gedeeltelijk te ontbinden. De koper kan het product dan houden, maar krijgt een deel van het geld terug. Dit wordt ook wel prijsvermindering genoemd.

Koopovereenkomst ontbinden en geschillen

Wanneer koper en verkoper het niet eens kunnen worden, kan het noodzakelijk zijn om contact op te nemen met de geschillencommissie. Dit is een onafhankelijke jury, bestaande uit drie personen, die beslist wie er gelijk heeft. De Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) bepaalt de samenstelling van de commissie. Deze leden zijn deskundig en onpartijdig. Beide partijen zijn verplicht zich te houden aan de uitspraak van de commissie. Voordat een zaak bekeken kan worden is het belangrijk dat er een brief gestuurd is naar de verkoper. Ook moet de verkoper aangesloten zijn bij een commissie. Meer informatie hierover kan worden bekeken op de website van de Geschillencommissie.
Kortom, het is per situatie verschillend wat de beste oplossing is. Wanneer een product niet goed is, is het belangrijk om eerst in overleg te gaan met de verkoper en te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Dat kan een reparatie zijn, maar ook een nieuw product. Indien dit geen resultaat geeft is de volgende stap het schrijven van een klachtenbrief aan de verkoper met vermelding van de situatie. Wanneer noodzakelijk kan eventueel hulp in worden geschakeld van de Geschillencommisie.