Je geldzaken samen regelen op een overzichtelijke manier

Wil jij je geldzaken samen regelen met je partner, bijvoorbeeld wanneer je bent gaan samenwonen? In dit artikel enkele tips hoe je dat kunt doen!

Je geldzaken samen regelen en afspraken maken

Wanneer je ervoor kiest om er een gezamenlijke administratie op na te houden, is het belangrijk dat je goede afspraken maakt met elkaar. Betaal je bijvoorbeeld beide een deel van de kosten, hoe liggen de verhoudingen? En wie is verantwoordelijk voor de betalingen? En sluit je een gezamenlijke rekening af? In dit artikel helpen we je op weg om je administratie goed te ordenen!

Inzicht creëren en je geldzaken samen regelen

De eerste stap die je moet zetten om je geldzaken samen te regelen, is een overzichtelijke indeling te maken. Maak allereerst een overzicht van je uitgaven en onderscheid:
– Vaste lasten (zoals huur en verzekeringen)
– Huishoudelijke uitgaven (zoals boodschappen en huishoudartikelen)
– Reserveringsuitgaven (sparen voor grotere uitgaven)
De volgende stap is vaak bepalen hoe de uitgaven onder jou en je partner worden verdeeld. Het is overzichtelijk om het afgesproken bedrag op een gezamenlijke rekening te storten en dit gebruiken als huishoudpotje.

Je geldzaken samen regelen en een buffer aanleggen

Niet alleen noodzakelijk als je zelf je financiën regelt, maar ook wanneer je dit samen doet: een financiële buffer. Een financiële buffer helpt je om onverwachte kosten op te vangen. Om te bepalen hoe hoog je financiële buffer ten minste moet zijn, is het handig om vooraf te berekenen in welke gevallen je de buffer zou willen aanspreken. Neem allerlei zaken mee: van reparaties, rekeningen van de belasting, verkeersboetes, vakanties en huishoudelijke apparaten die stuk gaan. Je kunt hiervoor ook de bufferberekenaar van het Nibud gebruiken.

Je geldzaken samen regelen en de belasting

Samenwonen heeft invloed op wat je moet betalen aan de Belastingdienst. De inkomsten en aftrekposten zijn namelijk verdeeld wanneer je samen je geldzaken regelt. Dat heeft ook invloed op heffingskortingen die je ontvangt bijvoorbeeld en of je recht hebt op bijvoorbeeld huurtoeslag. Op de site van de Belastingdienst kun je meer informatie vinden over fiscaal partnerschap en waar je rekening mee moet houden.

Je geldzaken samen regelen en organiseren

Wanneer er berichten binnenkomen via verschillende e-mailadressen, brieven door de één worden opgeborgen en vergeten en dergelijke, is het belangrijk om je administratie samen overzichtelijk te maken. Spreek af waar je nog te betalen rekeningen betaald moeten worden en op welke dag in de week je dit afhandelt. Zorg dat online inboxen (waar mogelijk) zijn gekoppeld en bewaar de wachtwoorden ergens waar alleen jij en je partner deze kunnen vinden. Zo voorkom je dat de administratie één grote chaos wordt!

Regel jij je administratie zelf of met je partner? Waar liep je tegenaan toen jullie voor het eerst je geldzaken samen regelden?