De consument en koopkracht: wat is het en hoe wordt deze beïnvloed?

De consument en koopkracht: koopkracht is een maatstaf waarmee je kunt berekenen hoeveel je te besteden hebt. Zo wordt je als consument beïnvloed. Onder andere door reclame. In dit artikel lees je hoe dit in verhouding staat tot koopkracht!

De consument en koopkracht

Met koopkracht wordt aangeduid hoeveel de consument kan kopen met zijn inkomen. De koopkracht ontwikkelt zich door de jaren heen, aan de hand van hoe de inflatie in verhouding staat tot de inkomensstijging. Wanneer de inflatie harder stijgt dan het inkomen, spreken we van een afname in koopkracht. Wanneer de inflatie minder hard stijgt dan het inkomen, spreken we van een toename in koopkracht. Bedrijven gebruiken graag het concept koopkracht, om consumenten te overtuigen meer geld te spenderen. Daarvoor wordt onder andere gebruik gemaakt van reclame.

De consument en koopkracht: reclame

Door middel van reclame wordt de consument beïnvloed in zijn koopgedrag. Dit gebeurt vooral door minder van tv-spotjes, tijdschrift advertorials, banners op internet en reclameuitingen op de radio bijvoorbeeld. Als consument is het belangrijk om je bewust te zijn van reclame, en dan met name misleidende reclame. Geloof niet zomaar alles wat er wordt gezegd en bekijk of je een product echt nodig hebt of niet. Het kan verstandig zijn om informatie in te winnen bij consumentenorganisaties, zoals de consumentenbond. Zij doen onafhankelijk onderzoek naar verschillende producten, producenten en vergelijken deze met elkaar.

De consument en koopkracht: de rol van de overheid

Ook de overheid bemoeit zich met het koopgedrag van consumenten, maar met een ander doel. De overheid richt zich op bescherming, veiligheid, gezondheid, opvoeding en het milieu. Zodoende zijn bepaalde producten verboden (tot een bepaalde leeftijd), en mogen sommige misleidende reclameboodschappen niet worden gepubliceerd. Ook kan de overheid ervoor kiezen koopgedrag te beïnvloeden door sommige producten duurder te maken of juist goedkoper. Dit gebeurt door middel van subsidies en accijnzen, bijvoorbeeld. Daarnaast heeft de overheid bepaalde organisaties die toezicht houden op bedrijven of juist de consument informeren over bepaalde keuzes. Denk aan het AFM en het Nibud.

De consument en koopkracht: jouw koopkracht in 2017

Met Prinsjesdag maakt het kabinet de regeringsplannen voor 2017 bekend. Deze plannen hebben gevolgen voor je financiën. Het kan een stijging of daling van je koopkracht teweeg brengen. Nibud, het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting heeft een handige tool om je koopkracht te bereken voor 2017. Door je gezinssamenstelling, soort inkomen, hoogste bruto inkomen en situatie in te vullen, krijg je een persoonlijk aangepaste voorspelling over jouw koopkracht in 2017.

Kortom, jouw koopkracht is niet alleen afhankelijk van je inkomen en de prijzen op de markt, maar ook jouw keuzes. Bewust zijn van reclame is een goed beging om meer controle te hebben over je eigen financiën. Zo kun je je geld goed besteden en houd je wellicht zelfs geld over om te sparen!